Vychádzam z konceptu senzorickej integrácie doktorky A. Jeans Ayres – ergoterapeutka z Kalifornie.
„Senzorická integrácia je neurofyziologický proces, ktorý organizuje zmyslové informácie z nášho tela a prostredia a umožňuje nám používať naše telo efektívne v interakciách s prostredím“ (Ayres, 1985)
V súčasnosti sa stretávame s deťmi/dospelými, ktorí sú prestimulovaní vonkajšími podnetmi, či už zrakovými, sluchovými, čuchovými, vestibulárnymu, taktilnými a pod., vtedy hovorím o hypersenzitivite daného zmyslového systému.
Alebo naopak, nedostáva sa im dostatok podnetov z vonkajšieho prostredia, aby sa dosýtili, vtedy hovoríme o hyposenzitivite daného zmyslového systému.
V praxi to môže vyzerať napríklad takto:
- Dieťa neplače, keď sa vážne zraní a nevadia mu malé úrazy alebo naopak vadia mu aj dotyky
- Dieťa si nevšimne, že sa ho niekto dotkol alebo naopak vadí mu oblečenie, akýkoľvek dotyk a pod.
- Stále sa dotýka predmetov, vyhľadáva dotyky
- Dieťa nemá rado fyzické aktivity, preferuje sedavé činnosti, nezapája sa do skupinových pohybových aktivít s inými deťmi alebo naopak neobsedí, stále behá, krúti sa, skáče a pod.
- Dlho mu trvá, kým sa oblečie
- Dieťa sa ľahko vyčerpá
- Stráca sa vo vlastnej fantázii, má nízku vnútornú motiváciu
- Naopak príliš riskuje, nevie odhadnúť riziko v hre
- Často niečo olizuje, hryzie, žuje
- Dieťa nedokáže pokojne sedieť, nemôžte s ním nikam ísť, kde sa nemôže pohybovať
- Dieťa si nechce umývať zuby, sprchovať sa
- Nemôže chodiť naboso alebo naopak si dáva stále ponožky dole
- Neznesie parfémy alebo naopak všetko očucháva
- Vadia mu silné zvuky, hlasy, hluk alebo naopak si púšťa hlasno televíziu, hudbu a pod.
- Dieťa nezvláda základné sebaobslužné činnosti – obliecť sa, zapnúť gombík, zips, očesať, naliať si vodu, ísť na záchod a pod.
Toto je len krátky opis správania detí a dospelých, ktorí môžu mať poruchy senzorickej integrácie.
Našli ste sa v nich?
Pravdepodobne môže ísť práve o poruchy senzorickej integrácie, ale aj nemusí.
Príčiny je potrebné preskúmať v diagnostickom procese.
Cieľom SI je:
Nazerať na správanie dieťaťa ako adaptačnú stratégiu, ktorou nám chce povedať, čo potrebuje
Porozumieť správaniu dieťaťa vďaka porozumeniu neurologických procesov a následne k lepšej organizácii funkcií CNS
Pracovať na formovaní zmien v mozgu vďaka neuropasticite mozgu, vývinovej postupnosti, heterarchickej štruktúre CNS (celistvý pohľad na CNS – mozog funguje ako celok), adaptívnej reakcii a vnútornej motivácii
Priviesť dieťa k väčšej samostatnosti a pochopeniu jeho správania a následne voľbe stratégie, ktorá mu pomôže integrovať dané podnety
Podporiť sebavedomie dieťaťa a jeho vnútornú motiváciu
Pomôcť deťom, aby sa cítili dobre
Upraviť prostredie tak, aby vyhovovalo zmyslovým potrebám dieťaťa
Naučiť sa rešpektovať potreby detí s SI problémami
Poskytnúť dieťaťu intenzívne vstupy alebo naopak podnety na upokojenie tzv. senzorickú diétu
Podľa Ayres poznáme 7 zmyslov:
- Zrak
- Sluch
- Čuch
- Chuť
- Hmat
- Pohyb v priestore – vestibulárny systém
- Svaly a poloha – proprioceptívny (vrátane interocepcie – vnímanie vlastného tela, orgánov a pod.)
Podľa konceptu J. Ayres pracujeme primárne s 3 zmyslovými systémami (pretože sa ontogeneticky vyvinuli ako prvé v prenatálnom vývine v maternici ) a to s:
- Vestibulárnym
- Proprioceptívnym
- Taktilným
Práve tieto systémy ďalej ovplyvňujú ostatné zmyslové systémy.
Vestibulárny systém
Vestibulárny systém je zodpovedný za tieto funkcie organizmu:
- Vnímanie tela
- Gravitačná istota
- Motorické plánovanie
- Integrácia oboch strán tela
- Pohyby očí
- Držanie tela
- Rovnováha
- Svalový tonus
Ak niektoré z týchto funkcií je oslabených môže to byť spôsobené:
Hyposenzitivitou na vestibulárne podnety, čo v praxi vyzerá napr. dieťa je neposedné, stále skáče, behá, krúti sa = vyhľadáva vestibulárne podnety
Hypersenzitivitou na vestibulárne podnety – dieťa vyhľadáva sedavé činnosti, nezapája sa do pohybových hier s deťmi.
Alebo inými dysfunkciami vestibulárneho systému.
Proprioceptívny systém
Proprioceptívny systém zabezpečuje tieto funkcie organizmu:
- Usporiadanie a organizácia činnosti
- Motorické plánovanie
- Vnímanie tela – polohy, pohybov tela, svalov, šľachy, kĺby
- Pohyby očí
- Držanie tela
- Rovnováha
- Svalový tonus
Ak niektoré z funkcií sú oslabené, môžeme hovoriť o:
Hyposenzitivite proprioceptívneho systému, kedy dieťa má stále potrebu niekoho objímať, chytať sa ľudí alebo vecí, hrýzť predmety a pod.
Hypersenzitivta proproceptívneho systému nebola definovaná.
Taktilný (hmatový) systém
Medzi hmatové funkcie zaraďujeme:
- Jemná motorika a motorika úst
- Vnímanie tela – dotyky, teplota, bolesť
- Motorické plánovanie
- Objavovanie a učenie sa
- Sanie a jedenie
- Emocionálne stabilita
- Užívanie si dotyku
- Nadväzovanie vzťahov, sociálne interakcie
Ak je viacero z týchto funkcií oslabených hovoríme o buď:
Hyposezitivite taktilného systému, kedy dieťa vyhľadáva veľa taktilných podnetov – oblizuje veci, chytajú všetko, nevadí mu, že má mokré oblečenie, že mu tečú sople, nemajú správne vnímanie teploty tela, bolesti a pod. Často sú tam aj logopedické ťažkosti.
Hypersenzitive taktilného systému – neznesú objatia, špinavé ruky, tečúcu vodu pri sprchovaní, niektoré oblečenie, kontaktné hry a pod.
Pre zistenie deficitov a porúch senzorickej integrácie u vášho dieťaťa je potrebné vypracovať Senzorický profil a následne trénovať, posilňovať alebo inak kompenzovať jednotlivé zmyslové systémy.
Senzorický profil vypracujeme počas 2 stretnutí s dieťaťom a 1x konzultácia s rodičom.